ősz

2011. január 18., kedd

Hazai tájakon, Salföld

Salföld

Pár évvel ezelőtt Balatongyörökön nyaraltunk és ahogy jöttünk visszafelé a Balaton partról egy hirtelen kanyarral északi irányba, a Káli medence felé vettük utunkat. Nemsokára egy kis dimbes-dombos faluba érkeztünk. Olyan bájos volt,hogy le kellett parkolnunk és sétálni a hangulatos kis parasztházak között. A falu végén egy nagy majorra bukkantunk, melynek a neve is Salföld Major és a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkhoz tartozik. A nevéhez méltóan sok őshonos háziállat, kutyák és fűszerkert is volt a gyerekek nagy örömére. Ezenkívül kiállítások is láthatók valamint hasznos kiadványok és prospektusok a nemzeti parkról.

Nem sokan voltak, talán a nagy meleg miatt. Mi is kissé lelassultunk, ahogy a nap emelkedett felfelé, így gyalogtúra helyett a sétakocsikázást választottuk, hogy megnézzük a nem olyan messze lévő pálos kolostor romjait az erdő mélyén.

Mária Magdolna tiszteletére szentelték egykor a magyar alapítású pálos rend szerzetesei. A kolostort feltehetően Kál Harka leszármazottja, az Atyúz nembeliek alapították. 1263-ban említik először, de az 1500-as években már végleg elnéptelenedett. A hatalmas gótikus épületegyüttesből a templomhajó maradt fenn a legjobb állapotban. A kerengő és a cellák, valamint a gazdasági épületrészek falmaradványait az 1960-as évek ásatásai tárták fel. Mérműves gótikus ablakrészletei ma is lenyűgöző látványt nyújtanak, fáktól ölelve, az erdő csendjében. A falu lakói, és az ideköltözött művészek és családtagjaik a kolostor névadójának ünnepét, Magdolna napját (július 22.) megünneplik a romok között.

Turista úton gyalog is megközelíthető egy kellemes séta keretében, további info és fotók a falu honlapján:

Forrás: www.salfold.hu

Térkép

Már nem kanyarodtunk vissza a Balaton partra, hanem Kékkút felé mentünk és megálltunk a Theodora ásványvíz palackozó forrásánál hogy felfrissítsük magunkat. Itt több hasznos információ található tanösvényekről és a Káli medencéről. A gyerekek kicsit ugrándoztak a patak körül és indultunk tovább nagyobb vizet keresni.

Ez pedig számunkra többnyire Balatonaliga, a volt pártüdülő jobb napokat látott tágas strandja. Azért szeretjük, mert talán ez van legközelebb Kecskeméthez a balatoni strandok közül és igazán tágas és árnyas. Hátha egyszer lesz pénz rendbe hozni a szállodákat és a parkot!

És hogy teljesen tökéletesen záruljon ez a hazaút, megengedtük magunknak azt a luxust, hogy este hazaútban megálltunk az 52-sen a Fülöpszállás előtt lévő Kígyósi csárdánál. Nyáron nagyon  kellemes itt kint üldögélni és enni valami finomat, pl Kígyósi vegyes tálat, ami egy kisgyerekes családnak pont elég.